Уроците на 97-годишния бодибилдър

„На всяка възраст можеш да изградиш и тялото, и живота си отново“, казва Чарлз Югстър

Някои хора знаят как да остаряват красиво. Други дори не предполагат, че трябва да остаряват. Чарлз Югстър е един от тях. На 97 той слага банския, издува перки, тръгва по плажа и събира погледите на двайсет години по-младите „момичета“.

За този мъж старостта не е проклятие, а шанс. Едва навършил 85, британецът решава да изгради отново и тялото, и живота си. Започва да тренира здраво. Променя храненето си. Превръща се в Терминатор от третата възраст и в суперзвезда. Днес обикаля света и изнася лекции за ползата от фитнеса, правилното хранене и активния живот. Призовава никога да не се пенсионираме и винаги да искаме най-доброто от себе си.

По професия Чарлз е зъболекар. Като млад спортувал, но после работата и грижите около семейството го превърнали в скован, угрижен възрастен. На 63 решил да се вземе в ръце и започнал да участва във фрегати. Няколко години преди да стане на 90 за пръв път влязъл във фитнеса. Последната му страст е спринта. Официално той е най-бързият все още жив мъж в света. Взима 200 метра за 54.77 секунди, а 60 метра – за 14.56 секунди.

Преди да фъсне към следващата си цел, Чарлз споделя своята философия за остаряването, пенсионирането, фитнеса и свалките на плажа*

Старец? Кой, аз ли?

След като навърших 85, преживях криза. Един ден се погледнах в огледалото и какво да видя? Старец! Приличах на развалина. Стойката ми беше ужасна. Над колана ми преливаше корем. На мястото на мускулите ми висеше кожа. Дадох си сметка, че вероятно скоро ще умра.

Аз обаче нямах никакво намерение да умирам. Предишното тяло ми липсваше. Исках да се перча на плажа, а добре изглеждащите 70-годишни дами да се обръщат след мен! Така че, на прага на моите 90 години, тръгнах на фитнес.

 Как влязох във форма на 87

 tren

След 50-така всяка година губим по 1-2 процента от мускулната си маса. С нея постепенно изчезва силата и енергията ни. Ето това неусетно се беше случило с мен. Въпреки че в последните години гребях на реката по шест пъти седмично, това не беше достатъчно. Прецених, че нищо няма да ми стане, ако си дам още малко зор и се опитам да възстяновя тялото си.

Признавам, че съм изключително суетен. Мечтаех да си върна качествата, които бях загубил с времето. Започнах да работя с личен треньор по програма, изработена а мен. Правех функционални тренировки. И, о, чудо, – тялото ми започна да се променя! Първоначално свалих 12 излишни килограма. Разделих се с тях бавно, с по един на месец. Постепенно придобих V-образна форма. Раменете и бицепсите ми се оформиха. Кръвообращението ми се подобри. Прочетох, че мускулите могат да предпазят мозъка ми от Алцхаймер. И спрях да мисля за смъртта.

Тя каза, че задникът ми е катастрофа!

tren1

Разбира се, няма кой знае какви изследвания как влияе бодибилдингът на хора над 80. Затова експериментирам умерено и правя само това, което моята лична треньорка ми каже. С нея винаги спорим коя част от тялото ми има нужда от най-много работа. Аз не съм доволен от корема си – все още имам остатъци от паласки. Тя пък твърди, че задникът ми е катастрофа, защото бил твърде плосък!

Единственото, за което сме на едно мнение е, че тялото може да бъде ремоделирано на всяка възраст. С вдигане на тежести и различни тренировки успях напълно да възстановя мускулите си до 89 годишна възраст. През последната петилетка нещата са доста добре. Хората започнаха да коментират колко по-млад изглеждам. Привличам много възхитени погледи.

 Хвани ме, ако можеш

Понякога работя върху специфични цели. В момента, например, съм се фокусирал върху спринта. Според някои изследвания той е много полезен за възрастни хора, включително за такива със сърдечни проблеми. Затова тренирам повече крака и  колене, без да забравям горната част. Наблягам на координацията.

Естествено, от един човек на възраст не може да се очаква да прави интензивни интервални тренировки без преди това да е развил определено количество сила и да е натрупал мускулна маса. Всичко трябва да се случва бавно, спокойно. С упражнения за баланс, с лек стречинг, плуване, вдигане на тежести. Програмата трябва напълно да се променя на всеки 4-5 седмици.  Мускулите обичат изненадите, не рутината.

Уважаеми, никакво пенсиониране

Dr Charles Eugster (87) who has become one of the worlds oldest wakeboarders today when he was given his first lesson at the Ten-80 Wakeboarding School in Tamworth, Staffordshire. Credit: Shaun Fellows / newsteam.co.uk 25/5/2007

Според мен, пенсионирането е най-голямата загуба на човешки потенциал. Пенсионирането е финансова катастрофа и физическо бедствие. Пенсионирането е пилеене на опит, талант и знание. Пенсионирането, за мен, е абсолютно неразбираемо!

За да останеш здрав на късна възраст, първо трябва да продължиш да работиш нещо, второ – да спазваш добър хранителен режим и трето – да правиш упражнения.

Да бъдеш изхвърлен от работа на 65 е абсолютно опустошително и унищожително. В този миг тренировката на мозъка рязко спира.  Край на упражненията за ума. Последните научни изследвания доказват, че деменцията се увеличава около възрастта на пенсионирането. Практически, броят на засегнатите от нея се удвоява на всеки пет години. Днес средно 32 процента от хората на 85 и нагоре имат Алцхаймер.

Така че, уважаеми, никакво пенсиониране! То ни убива!  Работете колкото по-дълго е възможно или използвайте пенсионирането си, за да започнете да учите нещо ново. Посветете се на бодибилдинга. Влезте във фитнеса. Правете упражнения на открито. Изградете отново и телата си, и живота си.  Можете да се промените на всяка възраст. Аз съм пример, че е възможно и това е посланието, което искам да ви предам!

Да превърнем ветераните в супермодели

В нашето общество приемаме, че възрастните са болни и безпомощни. Затова никой не ги поощрява да правят каквото и да било за себе си.  За да се променят, те имат нужда само от няколко неща. Първо, от обучение на ума и на тялото. Второ, от места, където да увеличат силата и мускулната си маса. Трето, от протеинова диета, в която липсва сладкото, което толкова много обичат.

Трябва да направим популярни майсторите на спорта и ветераните. Да превърнем възрастните, които поддържат телата си, в модели за подражание. Те, от своя страна, ще свършат голяма работа. Ще покажат на връстниците си, че могат да научат нещо ново и да се променят.

Хайде на лов за постижения

Ние имаме тела на ловци. Създадени сме да намираме храната си сами.  Способни сме да изминаваме по 20 километра на ден и да използваме ума си през цялото време. Можете ли да си представите ловеца пенсиониран, седнал на стол, пиещ безалкохолно и да ядящ нещо от пакетче? Не, нали?

Самият аз се храня редовно, на много малки порции. Ям основно бяло месо, зеленчуци и плодове. Единствената добавка към диетата ми са витамин Д, Омега 3 и протеинов шейк преди и след тренировка. Позволявам си и чаша вино, когато има повод.

Днес около 13 процента от световното население страда от затлъстяване, като само половината от случаите са диагностицирани. През 2030 година се очаква около 44 процента от хората в САЩ да бъдат затлъстели. Много изследвания междувременно показват, че при свръхтегло фронталната част на мозъка намалява. Тоест, само след петнайсетина години близо половината американци може да са със „стопени“ мозъци.  Това е плашещо…

Ние, възрастните, знаем какво е амбиция

296150_292790637400066_2014405373_n

Спортуването на възрастните хора е силно неглижирано. В Щатите съществува само една верига фитнеси, специализирани за възрастни –NiftyOverFifty (в щатите Калифорния, Аризона, Невада и Вирджиния – бел.ред). Мисля, че в Европа  няма нито един. Това е невероятно! Защо фитнес индустрията не обръща внимание на тази група? Та възрастните в САЩ и ЗАпадна Европа имат пари!

Да, трудно е да накараш един възрастен човек да влезе във фитнеса. Особено, ако никога не се е занимавал със спорт или пък въобще не е бил физически активен. Но веднъж попаднал в залата, той много бързо ще усети огромно подобрение – по-бързо от представителите на останалите възрастови групи. И за разлика от 30, 40 или 50 годишните, които лесно се отказват, ще продължи да тренира.

Преди време моята треньорка направи проучване на група от 70-годишни ентусиасти. Тренира ги два пъти седмично в продължение на три месеца. В края на този период установи, че физическата им сила се е увеличила средно с 400 процента. Какво ще кажете за това?

Ще умра с плочки на корема

Аз не преследвам младостта. Преследвам здравето. Мозъкът на съвременния човек е промит. Внушават ни, че след 65 години сме свършени. И ние приемаме мисълта, че след тази възраст трябва да спрем да работим, да намалим темпото и да се подготвим да умрем. Въобще не съм съгласен! Според мен на 65 човек все още е млад. Да, разбира се, природните закони важат и за мен. Някой ден и аз ще съм пътник.  Но докато този ден дойде, ще работя за плочки на корема!

 

* В статията са използвани изказвания да д-р Чарлз Югстър пред Би Би Си, „Гардиън“, charleseugster.net и др. 

 

 

Отговор

Вашият e-mail няма да бъде публикуван. Отбелязаните полета са задължителни. *

*