Забранената страст на Кейт Бланшет

Нейното изкушение е жена. Нашият филм е „Карол“

Филмите са като любовните връзки. Някои дават, други изискват. „Карол“ е от първите. Ще ви направи прекрасен, щедър подарък и няма да пожелае в замяна нито благодарност, нито разбиране.

В сърцето на тази история се влиза през въртяща се врата на стар американски хотел. От другата страна е Ню Йорк от 50-те години, огласян от истеричните свирки на влаковете, от виковете на вестникарите и от боботенето на Айзенхауер по черно-белите телевизори. По улиците се разминават федори. Във витрините се оглеждат фризирани глави. Скучни и предвидими, тълпите вървят по обичайните маршрути и на всяка крачка определят кое е редно и кое – не.

В десетилетието на ясни правила и предразсъдъци две жени излизат от „правия“ път. Младата продавачката в магазин за детски играчки Терез (в ролята Руни Мара) продължително се вглежда в красива, елегантна клиентка (Кейт Бланшет), търсеща коледен подарък за своята малка дъщеря. Двете си разменят кратки реплики. Разговорът им преминава в обяд. Обядът се разлива като път. Пътят се превръща в скоростна писта, върху която излита тяхната страстна, неописуема, почти обсесивна любов.

Не всичко, обаче, е любов. Терез има приятел, настояващ да се ожени за нея. Карол – полудял от ревност и обида съпруг, готов да отнеме детето й, за да я накаже за връзката й с жена. А обществото от 50-те в САЩ разполага с кокалест пръст, сочещ „морално укорителното поведение“. Под натиска на този пръст избиват въпроси. Можеш ли да следваш желанията си, когато всички са против тях? Имаш ли сили да се бориш със своите съмнения и чуждото тесногръдие? Струва ли си да отстояваш себе си въпреки болката и риска?

Руни Мара („Социална мрежа“, „Мъжете, които мразеха жените“) се движи красиво из тези дилеми, но Кейт Бланшет е тази, която величествено носи отговорите им. Като Карол тя има много лица – на хищник с присвит поглед и доматено червени нокти, който дебне своята плячка; на очарователна авантюристка с крак върху газта на изгърбен, сиво-бежов „Пакард“; на изплашена, отчаяна майка; на човешко същество, готово да се изправи срещу най-големите си страхове и да бъде уязвено жестоко. В тази роля, номинирана за „Оскар“, Бланшет е не просто жена, която обича жена, а олицетворение на жените, които не искат да бъдат дефинирани от мъжете и нямат никакво намерение да се извиняват за това, което са. (Ако трябва да сме съвсем точни, тя е обратното на героинята на Кейт Уинслет в „Пътят на промените“ – драмата, чието действие се развиваше в същата времева плоскост).

Със сигурност, освен Бланшет, ще забележите още нещо – колко малко говори този филм, колко пестелив е диалогът му. „Карол“ обаче казва много, защото има богат речник на мълчанието. През отражението в прозореца на автомобила, през доминирания от пианото саунтрак, през специфичния жест, с който главната героиня оправя косата си, през нервния звън на телефона усещаме по-ясно, отколкото през думите, напрежението, съмнението, копнежа. Усещаме, сякаш за пръв път, какво е да си влюбен.

Това се случва благодарение на режисурата на Тод Хейнс и на интелигентния сценарий на Филис Наги, адаптиран в продължение на петнайсет години по един бестселър. Става дума за „Цената на солта“ от 1952 година, подписан от Клеър Морган, но всъщност дело на прочутата с брилянтните си криминални истории Патриша Хайсмит. Същата, която даде на света манипулатора Том Рипли и по чийто роман „Непознати във влака“ Хичкок направи едноименния си шедьовър. С „Карол“, в известен смисъл, тя не изневерява на криминалния жанр. Защото любовта, както сами ще се убедите, понякога е престъпление.

Кейт Бланшет (вляво) като Карол и Руни Мара като Терез. Погледите им струват повече от хиляда думи.

Дори в гръб Кайл Чандлър излъчва обида като предадения съпруг.

tumblr_nyp4fzzo5P1uwiel3o5_1280

Един „Пакард“ и една жена са способни на повече, отколкото можете да си представите.

Страхът, болката, вината. В един кадър.

Силна поддържаща роля: Сара Полсън като Аби – приятелката и бивша любовница на Карол.

Отговор

Вашият e-mail няма да бъде публикуван. Отбелязаните полета са задължителни. *

*