Империята ИКЕА (част втора)

Какво е шведска тройка? Дизайн, опаковане и сглобяване, разбира се

Мебелите са създадени, за да ни надживеят. Диванът се купува веднъж. Масата се сменя по-рядко от съпруг. Табуретката се предава от поколение на поколение. Лампата отива на боклука, само ако се счупи. В миналото вярвахме във всичко това. Сега вярваме в ИКЕА, която проповядва, че можем да обновяваме дома си всяка година без да чувстваме вина. В първата част от този текст ви разказахме как компанията тръгна от малкото градче Олмулт, превърна се в религия за милиони и превзе света. Предстои да научите тайната на шведската Света троица – дизайн, опаковане и сглобяване. Амин!

 

От баща на син

IKEA1-e1334587437625

Мебелите на ИКЕА – експонати в мюнхенското дизайнерско студио EXPOLAB.

Едва прекрачил прага на дизайнерския център на ИКЕА, човек директно попада в бъдещето. В него се разработват продуктите за 2019 година. Създават се както отделни изделия, така и цели колекции. Прототипите излизат от 3D принтери в цялата им триизмерна прелест.

Много от дизайнерите на компанията буквално са израснали в нея. Маркус Енгман например започнал работа в ИКЕА като тийнейджър. Първоначално подреждал пазарските колички. Постепенно се издигнал в йерархията. Днес, на 48 години, е шеф на дизайнерския отдел. Ръководи екип от 20 креативни мъже и жени, плюс шестима студенти-стипендианти. Всяка година, благодарение на техния труд, на пазара излизат около 2000 нови или подобрени продукти.

Енгман е „наследствен“ служител на ИКЕА. Баща му също бил дизайнер в шведския гигант. Именно той предложил разработката на малкия, евтин диван Klippan. Идеята за непретенциозната мебел му хрумнала, докато гледал как децата му безжалостно експлоатират мебелите вкъщи. Понеже крушата не пада по-далече от дървото, синът му Маркус днес също открива вдъхновение на необичайни места. Преди време, докато бил в Китай, видял в местните барове и ресторанти стенни маси с „чупещи“ се плотове, и веднага ги вкарал в производство. „За мен ИКЕА е символ на изненадата и любопитството към света. – казва той. – В последните години компанията ни става все по-голяма, но аз ще направя всичко, за да не изгубиим нашия изследователски нюх“.

Отдаденост към ИКЕА демонстрират също дизайнерите Мариане и Кнут Хагберг. Братът и сестрата работят за шведите от 36 години. Най-успешният им продукт е органайзер за документи на три нива. През годините двамата няколко пъти променяли формата на страничните му държачи. Преминали през подкова, триъгълник и правоъгълник. „Дано да не се наложи още един ре-дизайн, че вече изчерпахме формите“, смее се Кнут Хагберг.

Кой е убиецът на съпруга?

IKEA0-720x480

Хомо сглобяенс – човечето от инструкциите.

За добро или лошо обаче, повечето продукти на ИКЕА не са прости органайзери, които можеш да купиш и да занесеш у дома. В масовия случай стоките изискват да седнеш на пода, да разтвориш диплянката с инструкциите и да започнеш голямото сглобяване.

Всяка година инженерен екип създава около 1400 инструкции с нарисувано върху тях безполово, въоръжено с гаечен ключ или молив човече, с което всеки да се идентифицира (да, жените също, защото и те правят разлика между пирон, винт и болт). Още преди да влязат в производство обаче, продуктите първо се сглобяват в ИКЕА. При това от новобранци, които нямат опит с шестограма. Ако те решат, че събирането на отделните части е дълго, трудно и мъчително, дизайнерите правят промени. Компанията си има вътрешен жаргон за продукти, чието сглобяване отнема часове и къса нерви. Нарича ги „Убиецът на съпруга“.

Големият швед гледа

ikea4

Предположение какво е това? Отговорът: тестова платформа за свещи, чрез която се следи дали няма да станат опасно горещи и да счупят стъкленте си чаши.

За да създаде красив и функционален дизайн, ИКЕА изучава ежедневието на хиляди хора по света. Но вместо обичайните социологически анкети, прави риалити експерименти. Преди време компанията настанила антрополози в домовете на доброволци. Също така поставила камери в апартаменти в Стокхолм, Милано, Ню Йорк и в китайския технологичен център Шенжен, за да следи ежедневието на обитателите (разбира се, с тяхно съгласие) и да разбере как експлоатират диваните си. „Оказа се, че ги използват как ли не. В Азия например седят на пода, а подпират гърба си на дивана. Уверяваме ви, че не сме направили продукта с тази цел“, смеят се шведите. И признават, че събраната информация, макар и забавна, се оказала безполезна.

Друго проучване сред 8292 души от осем големи града обаче им свършило работа. От него научили къде населението се приготвя най-бързо за работа сутрин. Оказвало се, че най-сръчно действат в Шанхай (56 минути), а най-мудно – в Мумбай (2 часа и 24 минути). Независимо от географската ширина обаче, жените отделяли много повече време от мъжете в подбор на дрехите, закъснявали и се стресирали (това си го знаехме и без социологически изследвания). Въоръжена с тази информация ИКЕА създала свободностоящото огледало Knapper, върху чиято рамка, разположена на гърба му, от вечерта можеш да подредиш дрехи, аксесоари и бижута, и така да избегнеш сутрешната паника.

Все по-голямата миграция на хората към големите градове (и съответно все по-малкото място за живот) пък накарала шведите да се насочат към дизейна на мултифункционални продукти. Сред тях са лампите и нощните шкафчета с вградено безкабелно зареждане за мобилни устройства. Освен че изпълняват основната си функция, те спестяват гледката на висящи от контактите кабели. „А както знаем, най-доброто, което можеш да направиш за дома си, е да разкараш грозните неща“, казват от отдел „Осветление“.

За ползата от тънките филийки

ikea_01

Плоският пакет – гордостта на ИКЕА от 1956 година.

Какво вероятно знаете, изборът на продукт става в магазина на ИКЕА, а взимането му – в огромно хале. Всички стоки очакват своя бъдещ собственик в плосък пакет, с който компанията много се гордее. Защото, от една страна тези опаковки се редят плътно една до друга при транспортирането от производителя към магазина, като така пестят място и съответно – пари. От друга са удобни за клиентите, понеже лесно влизат в автомобилите им.

Плоският пакет бил въведен още през 1956 година от дизайнер на компанията. Мъжът трябвало да пренесе с колата си масата Lövet. След като я огледал, внимателно свалил краката и натоварил отделните части в багажника. Докато пътувал му хрумнало, че продуктите трябва да се продават опаковани на „тънки филии“, за да влизат лесно в автомобилите на клиентите. Оттогава компанията залага на плоските пакети. Освен това гледа в тях да има минимум въздух. Отново с цел икономии.

Преди години лампионите били поставяни в правоъгълни кутии, а поради особеностите на продуктовия дизайн (тънка стойка, голям абажур) в опаковката оставало много празно място. Впоследствие на шведите им хрумнала гениална идея: да направят кутии като латинско L, а двете „ченгелчетата“ да побират съответно стойката и лампиона. „Опаковките с тази форма могат да се подреждат в транспорнтите контейнери като пъзел. Истински мокър сън за логистиката!“, обяснява с блеснал поглед шефът на отдел „Пакетиране“ Алън Дикнър. Първоначално дизайнерите отказали да правят лампиони от две две части, защото им се струвало неестетично. Впоследствие се прекършили.

Битката с празното пространство обаче едва започвала. В началото на новия век ИКЕА организирала вътрешноведомствено състезание на тема „Изгони въздуха!“. Компанията поставила задача на служителите си да измислят най-ергономичния начин за транспортирането на малките, кръгли свещи с метални поставки. До този момент те били пренасяни насипани в пликове и заемали много място. След тежък брейнсторминг някакъв холандец се сетил, че свещичките може да подредят в редици и да се вакумират заедно. Металните чашки позволявали пакетчетата да бъдат подреждани стабилно едно върху друго. Разбира се, авторът на това гениално нововъведение бил възнаграден подобаващо. Получил двуседмична ваканция в Тайланд.

paket

Само един пакет не стига.

Спестяване, спестяване, спестяване

Към добрия дизайн и удобната опаковка, ИКЕА добавя достъпни цени. За да ги държи сравнително ниски, компанията прилага няколко прости, но работещи стратегии:

1. Пести от покрития (вероятно сте забелязали, че повечето маси в магазините нямат лак от долната страна на плота).
2. Използва евтини, необичайни материали (например картон от кори на яйца за абажури или акациево дърво за мебели – здраво като тик и купено на цената на чам от Южна Америка).
3. Избягва сложните сглобки (краката все по-често ще се закачат без винтове, защото сглобката формира около една трета от стойността на продукта, а и отнема време на клиента).
4. Прехвърля много дейности към купувача (товарене, транспорт, доставка и пр.)
5. Работи не само с мебелни фирми, а и със закъсали предприятия от други браншове (ползва мощностите на слабо натоварена фабрика за пластмасови кофи за производството на PVC столове и изкупува непродадени дървени барабани, за да прави от тях кръгли маси).

Всички тези трикове създават предпоставка ИКЕА да бъде възприета като евтин бранд. Шефът на дизайнерите обаче дори не допуска, че това е възможно. „Ние предлагаме хубави форми, чудесна функционалност и много добро качество. При това на цени, които всеки може да си позволи“, защитава Маркус Енгман марката. Марка, на която и той, и баща му, са посветили професионалния си живот.

 

ikea3_1

Две трети от стоките се правят в Европа. Продуктите за китайския пазар обаче се произвеждат на местна почва, за да се пести от транспорт. Горе – работници сглобяват бамбукови мебели в Ханджоу. Долу – първата тестова лаборатория на компанията извън швеция е в Шанхай. В нея се проверява качеството на текстила и мебелите, а също и на опаковките.

ikea6_1

Отговор

Вашият e-mail няма да бъде публикуван. Отбелязаните полета са задължителни. *

*