Това е Бургас. Гледайти. Завиждайти.

Подземно сметосъбиране, колела под наем, еко детска градина, скейт парк. София, нещо да кажеш?

След като това лято няколко пъти му гостувахме, можем да си признаем. Харесваме всичко в него. Красотата, оптимизма, амбицията да се развива и желанието да се грижи за своите хора.

Преди да се влюбим го наблюдавахме внимателно. Видяхме как само за няколко години си извоюва медицински факултет, за да задържи лекарите и да вдигне нивото на здравеопазването; подмени обществения си транспорт и се препаса с велоалеи; ремонтира улиците и парковете си; стегна старите си басейни и изгради нови; излъска острова-бижу Света Анастасия.

Забелязахме също супермодерения му скейт парк, велосипедите под наем, електрическите патрули, подземните контейнери за смет и проектите за пасивни, харчещи минимално електричество сгради. Накрая се предадохме пред чара му.

Бургас ни спечели. С малките си, създадени с мисъл, обединяващи хората иновации. С онези уж дребни неща, които правят един град голям.

Скейт паркът в квартал „Изгрев“

????????????????????????????????????

????????????????????????????????????

 

Докато връстниците им в останалата част на България стържат по допотопни, собственоръчно сковани рампи и помитат бабите от пейките, бургаските тийнейджъри безмилостно експлоатират своя нов скейт парк от калифорнийски тип. Качени на скейтове, байкове и ролери те се провират между хладните извивки, рейлове, трансфери, виражи и пирамиди без да пречат на никого. Показват, че Източният бряг също владее дъската. А най-добрите се готвят за Burgas Skate Open на 19 и 20 септември – най-голямото скейт състезание с международно участие, правено у нас в последно време.

Паркът в квартал „Изгрев“ обаче е повече от място за екстремен спорт, демонстрации и състезания. Преди всичко той е материализиралата се грижа на бургаските управници за бургаските деца. Защото няма нищо по-добро от това да дадеш шанс на онези, които идват след теб, да се движат на открито, да летят по ръба на възможностите си и да бъдат заедно.

 

Електропатрулът в Морската градина

el_1

Презареждане: Кметът на Бургас Димитър Николов, който вкара нова енергия в града и малкото, екологично, сякаш дошло от бъдещето „Рено“.

el

Малък като бръмбар, тих като пчела. Съзряхме го още в началото на лятото, докато жужеше из Морската градина. Електрическото автомобилче педантично патрулираше по алеите и около плажа, без да гори грам вредни газове. Оказа се, че в миниатюрното „Рено“ един зад друг се возят двама инспектори от дирекция „Управление при кризи, обществен ред и сигурност“. Работата им – да следят спазването на правилата и да дебнат неправилно паркиралите в периферията на парка. Вършеха си я перфектно.

Между другото, от около три години бургаските екоинспектори се движат из града и околностите му с електически скутери. Общината им ги купи, за да се промъкват бързо в трафика и експедитивно да проверяват сигналите за запрашеност и вредни газове от промишлени предприятия. И те, и екопатрулката от Морската има къде да заредят, при това безплатно – на станцията за електромобили на ул. „Гурко“, точно до паркинга край Трета поликлиника.

 

Подземните контейнери за боклук

 b_r

Като метнете торбичката си с отпадъци в тези контейнери, тя изчезва няколко метра под земята. В резултат около самата кофа не мирише, клошарите не могат да бръкнат в нея, бездомните кучета не успяват да разнесат наоколо остатъци от храна, вероятността от зарази и пожари намалява, а пространство за пешеходците се увеличава. Ако не вярвате, проверете лично на улица „Сливница“, точно до централния площад „Тройката“.

Преди по-малко от месец бургаската община постави там четири железни надземни контейнера – за хартия и картон; за метал и пластмаса и за общи отпадъци. А точно под тях, в бетонно подземно корито, монтира още четири големи, трикубикови пластмасови кофи. По този начин въведе нова система за модерно и хигиенично сметосъбиране. Подобна на онези, които сме виждали в Западна Европа.

Понеже любопитството не ни даде мира, разпитахме как подземните контейнери се изпразват. Оказа се, че когато кофите се запълнят, системата подава сигнал до почистващите фирми. Служителите им отварят общия бетонен капак с четирите надземни кутии, с хидравлика повдигнат подземните контейнери до нивото на улицата, изсипват ги и отново ги връщат в дупката. Очаква се в следващите месеци из града да бъдат поставени още няколко вида подобни кофи, а тези с най-добри експлоатационни качества да се „размножат“.

Разбира се ние знаем, че контейнери от този тип вече има в София (на ул. „Солунска“ и на „Женския пазар“), а също във Варна, Стара Загора и Сливен. И до днес обаче повечето столичани не подозират за съществуването им, а за масовата им употреба никой не отваря дума.

Рент-а-байк системата

????????????????????????????????????

????????????????????????????????????

Представете си как сутрин, в час пик, когато всички се блъскат в градския транспорт, взимате от квартала си велосипед под наем, стигате с него до училище, университета или работата. А вечер, когато народът отново се блъска по автобусите, вие се прибирате на две гуми и оставяте колелото на близката стоянка без да имате грижа за него. Сега визуализирайте още по-приятен сценарий – пристигате в черноморски град като турист, „закотвяте“ автомобила си на паркинг, рентвате си байк и през цялата почивка се движите с него по улици и паркове. Е, това е възможно. В Бургас, разбира се.

Когато стартира преди две години, автоматизираната система за колела под наем в града беше по-скоро лош copy-paste на услугата, популярна в западноевропейските столици. Отдаваните велосипеди бяха тежки и неудобни. Велоалеите – малко и изронени. През това лято обаче видяхме приятна промяна. Стоянки с нови, олекотени, маневрени байкове с вграден GPS и по-добро заключване (както разбрахме, общо 120 броя, с които колелата за рентване стават общо 200). Освен със съществуващата досега велокарта, те вече могат да се наемат с СМС на номер 13 566, с дебитна или кредитна карта.

За да не се окаже, че колела има, а инфраструктура – не, общината започна да разширява с европейски пари съществуващите велоалеи от десет на шейсет километра. По този начин ще свърже в мрежа отдалечените райони с централната градска част и ще даде зелена светлина на най-достъпния, екологичен и здравословен начин за придвижване. Подозираме, че на този етап рент-а-байк системата не е на печалба. Но сме сигурни, че с малко повече реклама и по-гъвкави системи за абонамент и това ще се случи.

Пасивната детска градина

gradina_4 gradina gradina_1

Тя не е само красива, а модерна, интелигентна и спестовна. Проектът за нея вече е одобрен. А строителството й трябва да започне до края на годината.

Нямаме търпение да видим завършена новатата детска градина в бургаския квартал „Меден рудник“, точно до наскоро изградения басейн. Защото тя ще бъде пасивна сграда от енергиен клас А – най-модерният, ефективен, комфортен, икономичен и щадящ природата строителен стандарт. За нея е предвидена отлична изолация; постоянно пречистване на въздуха; целогодишно работещи слънчеви колектори, осигуряващи гореща вода за отоплитение и миене; използване на дъждовната вода за поливане; разделно събиране на отпадъци и компостиране; почти десет пъти по-малко или почти нулево потребление за електроенергия.

Отвън са планирани шест площадки от естествени материали, терен за мини футбол, игрище за баскетбол и опитна градинка със зеленчуци и цветя. А малките обитатели на този рай ще бъдат обучавани в любов към природата по специална програма, водена от преподаватели от Дружеството на защита на птиците.

Освен детска градина в „Меден рудник”, новата арт галерия в центъра ще бъде изградена със същата технология. Двете сгради ще се появят като част от PassReg („Региони на пасивните сгради и възобновяемата енергия“) – проект, чиято партньор, пръв от всички български градове, е Бургас.

Е, София, нещо да кажеш?

37 коментара

  1. „бездомните кучета не успяват да разнесат наоколо остатъци от храна“
    В Бургас бездомни кучета няма от години!

  2. Йоане,има си бая бездомни кучета,ама явно не живееш в Бургас 😉 Това е голям проблем,но общината,както и някои организации работят усилено,за да се премахне този проблем.

    • бскс Къде ги видя тези бездомни кучета??От години няма бездомни кучета в Бургас!

    • Симона

      Къде по точно ги видя тея бездомни кучета ?! Май ти не си от Бургас 😀 Има две-три които съм виждала на годината 1 път,но са кастрирани и абсолютно безопасни…в Бургас си имаме много бездомни котки,но не вярвам да са проблем за когото и да било…

    • Бездомни кучета в Бургас няма,имаме си котки и те ги изядоха 🙂

    • Златка Цинцева

      Бездомни кучета в Бургас няма.

    • Какви бездомни кучета в Бургас?! От 10 години не съм виждала такова. Живяла съм 4 години в София, докато бях студентка – там положението е страшно! Дано да се справят и те с този проблем някак…

    • За шест години в Бургас съм видял точно две кучета… Маркирани. Има котки, ама тях си ги обичаме 🙂

  3. Бургас

    Много хубаво,но тази статия е пълна глупост.Освен , че заглавието е написано грешно (“ гледайтИ , завиждайтИ “ ) трябва да си супер глупав за да сравняваш български градове . Супер глупост,макар и да съм от Бургас не одобрявам тази статия .

    • Морски

      Или не си от Бургас, или отдавна си напуснал Бургас или си „“супер глупав“ Това „И“ не е грешно написано. Автора подчертава със самоирония, че е от Бургас или е фен на Бургас. В Бургас се говори меко и точно това „И“ предава тази мекота. „Аз съм от далИеко и говоря мИеко“ – да си чувал това?
      Ти с Чикаго ли искаш да се сравняваме или Адис Абеба? Естествено, че с българските градове ще се сравняваме. В другите градове окрадоха всички пари, а в Бургас крадат с мярка,има и за благоустрояване.
      Имам усещане, че отдавна си напуснал Бургас и вече съжаляваш. Много си далИеко от истината обаче 😉

    • Защо, като се случи нещо хубаво, трябва да се оплакваме, вместо да казваме „Браво“ и „само така“? Аз лично съм много впечатлена от проекта и се надявам това да е само началото, а също така идеята да бъде последвана от много други български градове. Едно от нещата, които драстично ни отличава от по-развитите държави, е, че нямаме добри условия за живот: всичко е грозно, непрактично, застаряващо. Така че Бургас върши добра работа! Няма как гражданите да са щастливи, когато живеят в разпадащ се свят.

    • Старите бургазлии говорят без И-кане и мьекане. Колкото по-младички, толкова повече мьекат. Откъде идва това – не знам. Може би от градовете наоколо. Интересното е, че наследниците на старите бургазлии говорят също неправилно.

  4. А колко супер тъп трябва да си, за да напишеш, че заглавието е „написано грешно“…

  5. Златка Цинцева

    Има правописна грешка в заглавието.

    • Не е грешка, а провокация към читателите. За бога. 😀

      • На мен не ми звучи като провокация,а като чиста подигравка. И ако трябва да бъда докрай откровена,не без основание….за жалост.

        • Някак си и аз не успях да се почувствам провокиран, съжалявам за което.

        • Морски

          Може и да ти звучи като подигравка, но мене ми звучиш като някой, които никога няма да се възползва от всичките тия благини. Просто не живееш в Бургас явно.

  6. Нищо бе, Георги, трай си – нека София ни завижда, ние кусурите си ги знаем 🙂 И кривия фонтан на новата „Тройка“ си знаем…

  7. Много болни хора има в Бургас….

  8. Весело ми е

    Красив град, намусени хора…

  9. „Е, София, нещо да кажеш?“ – Да, хайде сега великото преселение на половин България към София да се измести към Бургас, с удоволствие ще отстъпим например половин милион души да се наслаждават на описаните блага… Без грам злоба го казвам, дай Боже повечв такива градове, за да има шанс София да диша.

  10. София ми беше дошла до гуша- задръствания, прах, автомобили, дупки по улиците… Поживях две години в „най-добрия за живеене град“ Бургас…Вече обичам София. Много повече от преди. И знам защо. Няма да коментирам. Нито улиците, нито хората… А морето си е море, придава дух, красота и романтика. Хубаво е, че се погрижиха и за Морската градина, дай боже и за всичко останало да дойде ред там.

    • Морски

      Живях 8 г. в София. Не искам да ходя там и в командировка. Като ходя до Турция виждам същата ориенталщина като в София. И проблема не е, че има голям поток на хора към столицата.

  11. Мдам, красиво и излъскано. Само че масово хората в този град стоят без работа. Но това не е споменато в статията.

  12. Николай

    Пак виждам злоба.
    Комплексари и сърдити старчета(чички)
    Пййте си ракиите и дебелейте.
    Йоанчо Кмета за 4 мандата направи 4 пейки
    Много бързо забравяте дъртите кумунисти
    управлявали и грабили този наш град.
    Търсете отговорност на тях.

  13. Нъ мени, пък, жина ми е от Бургас, гледайти, завиждайти.

  14. Някой си

    Само Нефтохима да не изпускаше отровни газове щеше всичко да е ок.

  15. не казвам

    Има и наченки на добри практики, но мога да обобщя, че нищо не се прави качествено, нито се доизпипва. Не одобрявам следните неща:

    1. Разбитите улици
    2. Презастрояването в комплексите
    3. Неадекватните бус ленти
    4. Неадекватно разположените велоалеи, които често поставят в конфликт и опсани ситуации, както пешеходците, така и велосеипедистите
    5. Велоалеята до Сарафово, също е някак, като правена от денс за утре. Трудно ще издържи проверката на времето
    6. И като цяло, некачествено изпълняваните ремонти и строителство.

    И за да не звуча съвсем хейтърски, ще повторя. Добри идеи и начинания има, но нещата не се доизипват и липсва качество.

  16. ДАВАЙ ГАЗ КЪМ БУРГАС

    Ем хубу де, ама що половината бургазлии живеят в София?!

  17. М.Атанасова

    Продавам апартамент в „Най-хубавия град за живеене„ с бус лента в коридора, стойка за колела в мазето и прекрасен изглед към европейските проекти. Чистота на въздуха, ниво на здравеопазване и безработица не влизат в цената. Очаквам оферти.

  18. И къде да работя? само за разходки става и да виждам и да се ядосвам на недоизкусурените и лесно-развалящи се проекти. Само прах в очите. шматки

Отговор

Вашият e-mail няма да бъде публикуван. Отбелязаните полета са задължителни. *

*